Voeding volgens de vijf elementen

Voeding is een belangrijk onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde. Elke pijler is daarin even belangrijk. Leefstijl is datgene wat we zelf kunnen doen om klachten te voorkomen. Vroeger werden Chinese artsen betaald om mensen gezond te houden en adviseerden daarom over voeding en beweging (Tai qi en Qi gong oefeningen). Pas bij sterkere verstoring werden kruiden, massage of acupunctuur toegepast.

Voeding vanuit de TCM anders bekeken dan bij ons. Niet de voedingswaarde en de afzonderlijke onderdelen zoals vitaminen en mineralen waren belangrijk, maar wat kan deze persoon opnemen en wat heeft deze persoon nodig.

Voeding kan worden ingezet om bij te sturen of in balans te blijven. Het principe is eenvoudig en nodigt je uit om naar je lichaam te luisteren.
Voedingsmiddelen en kruiden worden ingedeeld volgens hun thermische waarde, maar ook op hun effect op het lichaam . Ook de bereiding kan een groot verschil maken en of een product bevroren of gekookt is geweest. Er zijn over dit onderwerp een aantal leuke boeken geschreven, o.a. door Jutta Koehler en Barbara Temelie. In mijn praktijk kun je ze inzien!
Ook op internet is er genoeg over te vinden. Zo zijn er lijstjes en keukenkast posters waarin je kunt opzoeken onder welk element een voedingsmiddel valt en wat de thermische waarde is. Als je écht de Chinese voedingsleer gaat volgen zorg je ervoor dat ieder orgaan/element tevreden is en goed zijn werk kan doen. Zo breng je zelf je lichaam beter in balans.

Praktijkvoorbeelden

Ben je kouwelijk, is het winter, of ben je net verkouden geworden dan heb je behoefte aan verwarmende voeding. Zo hebben wij altijd geleerd om bij een verkoudheid sinaasappels te eten vanwege de vitamine C. Volgens de TCM haal je zo juist extra kou in je lichaam, omdat sinaasappels verkoelen. Bij een verkoudheid wordt daarom gember, honing, kaneel en ui geadviseerd (niet tegelijk natuurlijk) om te verwarmen en je te laten zweten zodat je de kou kunt kwijtraken.

Heb je een trage stofwisseling, ben je oververmoeid of wil je wat kilo’s kwijt, dan is het goed voor je om “voor verteerd” eten te nemen, zoals soep en pap. Zéker geen rauwkost, die eerst door je lichaam op temperatuur gebracht moet worden en dan nog verteerd om te kunnen opnemen. Dat proces kost veel energie, die er vaak niet is. Rauwkost zou alleen met mate gegeten moeten worden, in de zomer, door mensen met een snelle stofwisseling.

Ben je in de overgang, dan heeft je lichaam behoefte aan meer Yinne voeding, die voedend, rustgevend en koelend werkt. Afhankelijk van hoe de overgang zich bij jou uit krijg je specifiek afgestemd advies. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om bij opvliegers, onrust, maagzuur, een droge huid en slecht slapen regelmatig koffie, alcohol, gember(thee) en havermout te nemen. Dit zijn voedingsmiddelen die extra warmte/hitte geven. Voldoende water en kruidenthee drinken, gekookte of gewokte (zee-)groenten, rijst, spelt en vis passen dan beter bij je.

Kadootje!

Om je op weg te hebben heb ik een aantal recepten verzameld. Een beetje de basis van voeding die je goed op kunt nemen en die versterkend werkt. Bij deze recepten staat achter elk ingrediënt bij welk element het hoort. Wist je dat wanneer alle elementen in een gerecht vertegenwoordigd zijn, de energie waarde of kracht van het gerecht stijgt?
Onder elk recept staat aangegeven wat het doet, bijvoorbeeld het Aarde element versterken, ofwel de spijsvertering. In andere blogs op deze website vind je meer informatie over de 5 elementen en waar ze voor staan.

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer weten?